onsdag 14 december 2011

Julens godaste vörtbröd!

Hej
För ett tag sen fick jag ett nytt ryck att sätta surdeg, så jag satte både en råg och en vetesurdeg. Såklart hade jag en liten baktanke, att bara ett vörtbröd på surdeg.
Efter mycket letande efter recept och funderande komponerade jag ihop det här receptet efter hur jag vill att vörtbrödet ska smaka. Jag vill gärna ha rätt så framträdande kryddor med mycket smak. Efter att ha ätit detta brödet så kan ju köpebröd slänga sig i väggen!

2 limpor
150 g vetesurdeg
1 flaska porter 33 cl
3 dl julmust
100 g smör
½ dl mörk sirap
50 g mörk muscovadosocker
15 g jäst
1 msk salt
1 msk pomerans
1 msk kardemumma
3/4 msk ingefära
3/4 msk nejlika
300 g rågmjöl
10-12 dl vetemjöl special
50 g russin


Smält smöret och mortla pomerans, kardemumma och nejlikor var för sig. Ha ner kryddorna, ingefära och salt i smöret. Koka upp portern så att alkoholen försvinner. Lägg russina i iskallt vatten så de suger åt sig lite vätska, detta gör att russina får fin konsistens efter gräddningen. Blanda den kylskåpskalla julmusten med portern och låt det svalna till rumstemperatur. Häll sen ner vätskan i en hushållsassistent. Häll ner med surdeg, smörkryddblandningen, sirap och muscovadosocker i hushållsassistenten och kör någon minut så att allt blandas. Blanda ner jästen och kör så även det blandas. Ha i mjölet och kör på låg hastighet tills allt blandats, sätt sedan maskinen på medelhastighet och kör i ca 10 min. Häll av vattnet från russin och ha ner dem i degen och kör tills allt blandats ordentligt. Låt degen jäsa i ca 1½-2 timmar, ställ den gärna varmt, typ ovanför kylen. Den ska jäsa till dubbel storlek. Stjälp den sedan på en väl mjölad bänk och gör två limpor, lägg i brödformar och låt jäsa ytterligare 1-1½ timma. Sätt ugnen på 23o grader och det är när brödet nått 96 grader mitt i som det är klart.

Tänk på att degen ska INTE vara för hård, den ska vara lite lös och därmed svårarbetad. Knåda den så lite som möjligt, detta för att behålla all luft i brödet som gör det luftigt och gott!!


 /Victoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...