fredag 16 december 2011

Pepparkakscheesecake

Hallå i vinterstugorna
Är allt klart inför jul? Hemma hos mig är det inte klart på långa vägar. Jag har fortfarande mycket att baka och fixa med innan jag är klar. Frågan är ju om jag någonsin blir klar och varje år tänker jag att "nästa år, då ska jag vara ute i god tid". Detta året blir inte ett sånt år...

Om ni nu älskar pepparkakor lika mycket som jag så ska ni verkligen testa att denna cheescaken inför jul. Varför inte servera den som efterrätt på julafton? Jag med flera kan verkligen lova att kakan är värd att baka. Den smälter i munnen!


 Botten
150 g smör
300 g pepparkakor
Fyllning
1 st vaniljstång
400 g philadelphiaost
2 dl crème fraiche
2 st ägg
1 tsk malda pepparkakskryddor
2 msk vetemjöl
0.5 dl strösocker och 1 dl hemmagjord vaniljsocker alt.
1,5 dl strösocker och 1 tsk vaniljsocker



Gör såhär
Sätt ugnen på 150 grader smält smöret. Mixa pepparkakorna och blanda med smöret. Tryck ut blandningen i botten och rejält upp på kanterna i en pajform med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Lägg fröna i en skål med de övriga ingredienserna till fyllningen och vispa till en jämn smet. Häll över i pajskalet. Grädda kakan mitt i ugnen i 35 minuter tills den precis har stelnat. Låt kallna helt.
Vill man så kan man garnera kakan med lingonsylt för en mer syrlig smak. Låt gärna kakan stå och bli helt kall, helst över natt, då är den som godast. 



Ha det bra och njut tillsammans med familj och goda vänner!
/Victoria

4 kommentarer:

  1. Åh, vad gott!!! Jag älskar bakverk med pepparkakor!! Tack för tipset, detta måste jag prova!!
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Tack, ja den är helt gudomligt god, värd att testas. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Mums, det där ska jag nog ge mig på att baka :) Nu kan jag dessvärre inte äta smaskigheten själv, men de i min omgivning ska inte behöva lida för det!

    kramar

    SvaraRadera
  4. Cilla: Haha! Tur du har ett gott hjärta o tänker på alla andra! Kram Victoria

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...