måndag 3 december 2012

Britas pepparkaka

Denna mormor, vad skulle jag göra utan denna underbara kvinna och hennes receptbank. Har skrivit några inlägg om vad jag ätit som barn och vilka minnen jag har till mormors kakor. Har nog börjat inse att min bakådra kommer från just henne (ja, dig också mamma). Här kommer mormors mjuka pepparkaka, även denna julen kryddad lite extra av mig, Johanna.


1 ägg
2,5 dl socker
1 tsk ingefära
1,5 tsk kanel
1 tsk malda nejlikor
1 tsk kardemumma
1 korn kryddpeppar
0,5 dl lingonsylt
50 gr smält smör
1,5 dl gräddfil/filmjölk
3 dl mjöl
1 tsk bikarbonat
ev. lite finrivet apelsinskal

Stöt nejlikor och kryddpepparkorn till ett ganska fint pulver, rör i hop alla torra ingredienser. 
Vispa ihop ägg och socker, tillsätt alla övriga ingredienser.
Smörj och bröa en 1,5 l form.
Grädda i 175 grader, ca 50 minuter.




/Johanna



9 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...